- Arriva wil vanaf 2026 op 24 stoptreinen en twee intercitytrajecten gaan rijden waar nu nog treinen rijden van de NS.
- Arriva en andere regionale vervoerders zoals Keolis en Qbuzz verzetten zich al langer tegen de onderhandse gunning van het hoofdrailnet aan de NS.
- In een brief heeft het dagelijks EU-bestuur de regering opgeroepen zich te houden aan de EU-mededingingsregels voor de gunning van contracten voor openbaar vervoer.
- Lees ook: Deze dingen wil de Tweede Kamer anders dan het kabinet: meer geld naar ov, geen verhoging brandstofaccijnzen, lagere energiebelasting en minimumloon omhoog
Arriva wil vanaf 2026 op tal van spoortrajecten in het land gaan rijden waar nu nog treinen rijden van de NS. De spoorvervoerder heeft daarvoor verzoeken ingediend bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM), bevestigt een woordvoerster van Arriva na berichtgeving door de Volkskrant.
Het gaat in totaal om 24 stoptreinen en twee intercitytrajecten. Zo wil Arriva gaan rijden tussen Amsterdam en Hoofddorp, Vlissingen en Breda, en Lelystad en Zwolle. Ook wil Arriva met een intercity naar Brussel.
De verbindingen maken deel uit van het zogeheten hoofdrailnet. De overheid heeft al gezegd dat de hoofdrailnetconcessie opnieuw voor langere tijd wordt gegund aan de NS. Maar volgens Arriva zijn de laatste handtekeningen nog niet gezet. “Daarom is nu het moment om onze plannen bekend te maken en aan te vragen voordat er onomkeerbare besluiten worden genomen tot 2033 waardoor de reiziger uitzicht op beter ov voor langere tijd wordt ontnomen.”
Kritiek op onderhandse gunning hoofdrailnet aan NS
Arriva en andere regionale vervoerders zoals Keolis en Qbuzz verzetten zich al langer tegen de onderhandse gunning van het hoofdrailnet aan de NS. Zij betogen dat de gang van zaken in strijd is met Europese regels. De vervoerders, verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), hebben ook al aangekondigd verdere juridische stappen te zullen ondernemen als de nieuwe gunning van het hoofdrailnet aan de NS straks wel helemaal is geregeld.
Als puur zou worden gekeken naar geschiktheid, dan denkt Arriva een goede kans te maken voor het aanbieden van de lijnen. "We vragen deze lijnen aan omdat onze expertise zit in het rijden van regionale stop- en sneltreinen", aldus de zegsvrouw. Volgens haar mikt Arriva ook op verbeteringen als vaker per uur een trein en meer treinen in de avonduren. "Bijkomend voordeel voor de reiziger is dat onze intentie is dat het dubbele opstaptarief tussen bus en regionale trein verdwijnt."
Ook in Brussel is er kritiek op het onderhands gunnen van de hoofdrailnetconcessie aan de NS. In de zomer is de Europese Commissie daarom een procedure begonnen tegen Nederland.
In een brief riep het dagelijks EU-bestuur de regering op zich te houden aan de EU-mededingingsregels voor de gunning van contracten voor openbaar vervoer per spoor. Deze zogeheten inbreukprocedure kan uiteindelijk leiden tot een rechtszaak bij het Europees Hof van Justitie, als Den Haag niet de door Brussel vereiste stappen zet.